Szkoła Inteligencji Emocjonalnej SIE

Kto wie, a kto nie wie, to się teraz dowie, że uczęszczałam do rocznej Szkoły Inteligencji Emocjonalnej (SIE) we Wrocławiu (2018/2019). Decyzja trafiona w 100%. Polecam Wam z całego serca. Polecam każdemu dla kogo ważny jest rozwój, jak i każdemu kto chce dowiedzieć się czegoś więcej o samych sobie ale także i o innych, o różnych procesach działania, procesach grupowych itp…. Jak dla mnie są to same wartościowe rzeczy. Moim osobistym zdaniem to dla każdego powinny to być wartościowe sprawy ale niestety wiem też, że jednak tak nie jest :/

https://sie.edu.pl

Nazwa tej szkoły budzi bardzo dziwne reakcje, bo większość osób, którym o tym mówię, dziwnie na to reaguje. Dla mnie nie ma w tym nic dziwnego, gdyż o inteligencji emocjonalnej mówi się coraz to więcej i są to coraz to bardziej pożądane cechy u ludzi i np. u pracowników. Ale cóż, jest jak jest.

O szkole tej dowiedziałam się już bardzo dawno temu, gdy na FB wpadła mi jakaś reklama szkolenia, którego odbywać się miało niedaleko mnie, czyli w Wałbrzychu. Później dowiedziałam się, że są też zajęcia roczne, ale jakoś już wtedy, dany rok się rozpoczął a potem jakoś mi to uciekło i dopiero w tamtym roku przypomniałam sobie o SIE, bo czułam potrzebę nauki, rozwoju i czegoś szukałam. Zapisywałam się w czerwcu 2018, wpisowe 99 zł. 1 zajęcia miały odbyć się we wrześniu. Ja zapisałam się na płatność ratalną – 10 rat po 389 zł. Ostatnie zajęcia odbyły się w czerwcu 2019. Wręczenie certyfikatów odbyło się we wrześniu 2019.

Na zapisy na rok 2019/2020 powstał film promocyjny, na którym jestem też i ja 🙂 W roku 2019/2020  roczne zajęcia odbywać się będą w następujących miastach: Wrocław, Warszawa, Poznań i Katowice. Zapisy na dany rok niestety się zakończyły ale na pewno w przyszłym roku będą kolejne

https://youtu.be/B2gMs9Qqf1M

to tylko zrzut z ekranu 😉

Jeśli chodzi o szkolę to zjazdy były 1 weekend w miesiącu (6h, sobota i niedziela), we Wrocławiu (Racławicka 15-19).

roczna SIE

Tematyka moich zjazdów:

  1. Inteligencja emocjonalna
  2. Empatia i mowa ciała
  3. Asertywność
  4. Perswazja i wpływ społeczny
  5. Samoświadomość i samoocena
  6. Motywowanie siebie i innych
  7. Przywództwo
  8. Procesy grupowe i współzależność społeczna
  9. Samokontrola i samoregulacja
  10. Ja w zmianie

Wszystkie tematy szerzej opisane są na stronie. Zajęcia to takie jakby szkolenia – teoria, warsztaty, ćwiczenia. Dodatkowo jesteś w gronie osób, które chcą się rozwijać, a z takimi osobami bardzo miło spędza się czas. Ja poznałam wiele różnych i niezwykle ciekawych osób, co jest dodatkowym plusem 🙂

Na koniec zajęć, w sobotę, podczas pierwszego zjazdu,  odbył się wykład inauguracyjny prof. dr hab. Dariusza Dolińskiego „Życie powszechne mózgu”. To jest kolejny dodatkowy bonus i plus tej szkoły 🙂 Bo takie dodatkowe wykłady mieliśmy jeszcze dwa.

Prof. dr hab. Dariusz Doliński opowiadał nam m.in o eksperymencie Milgrama (posłuszeństwo wobec autorytetu). Rozpisywać się o tym wszystkim nie będę ale to, co sobie zanotowałam z wykładu:

  • błędem jest sądzić, że gdyby nie emocje to decyzje byłyby racjonalne
  • emocje pomagają w selekcji informacji a potem działa rozum
  • nie trzeba być złym człowiekiem aby robić złe rzeczy
  • człowiek w pewnych sytuacjach chce poczuć się trybikiem, chce by ktoś inny decydował
  • więcej zła jest z posłuszeństwa niż z nieposłuszeństwa np.hitleryzm

A teraz tak pokrótce moje notatki (oczywiście nie wszystkie) z poszczególnych zjazdów.

1 zjazd – inteligencja emocjonalna:

  • „Pierwszeństwo emocji nad poznaniem” Ledoux 2000 r
  • „Jeden mózg dwa umysły” (Daniel Kahneman)
  • Ja kontrolujące się (kora mózgowa) i Ja impulsywne (mózg gadzi)
  • istnieje 6 emocji podstawowych (Paul Ekman): złość, strach, wstręt, zaskoczenie, radość, smutek
  • kompetencje emocjonalne:
  1. psychologiczne: samoświadomość, samoocena, samokontrola, samoregulacja (nawyk)
  2. społeczne: empatia, asertywność, perswazja, przywództwo, współpraca
  3. prakseologiczne: motywacja, zdolności adaptacyjne, sumienność

2 zjazd – empatia i mowa ciała

  • decentracja poznawcza – umiejętność wczucia się w sytuacje drugiej osoby, wejście w czyjeś buty
  • schemat procesu spostrzegania: bodziec-> uwaga-> interpretacja -> sąd-> zachowanie
  • mimikra – nieświadoma tendencja do naśladowania ekspresji twarzy, mowy werbalnej i niewerbalnej, a nawet stanów emocjonalnych
  • polecono nam do obejrzenia film z TED – Amy Cuddy

Amy Cuddy TED – Język ciała kształtuje naszą osobowość

  • koncepcja Von Thuna – kwadrat komunikacji – 4 płaszczyzny: rzeczowa, apelu, ujawniania siebie, relacji

3 zjazd – asertywność

  • gdy występuje agresja – reagujemy na formę a nie na treść
  • ja OK i ty OK – asertywność
  • ja nie OK a ty OK – uległość
  • ja nie OK i ty nie OK – manipulacja
  • ja OK i ty nie OK – agresja
  • asertywna odmowa: 1. Nie, 2. Informacja o decyzji, 3. Wyjaśnienie motywu odmowy

4 zjazd – perswazja i wpływ społeczny

  • manipulacja społeczna – planowe i celowe działanie, w którym autor wywiera wpływ na inną osobę, w taki sposób, aby nie zdawała sobie sprawy z tego, że podlega oddziaływaniu oraz z siły i konsekwencji tych wpływów; kierowanie kimś bez jego wiedzy, naginanie i przeinaczanie faktów
  • wpływ społeczny – jakakolwiek zmiana wywołana rzeczywistą lub wyobrażaną obecnością innych ludzi; oddziaływanie na kogoś lub skutek oddziaływania
  • różnica powyższych zachować to intencja
  • zasady wpływu społecznego – Caldini:
  1. wzajemność
  2. zaangażowanie i konsekwecja
  3. społeczny dowód słuszności
  4. lubienie i sympatia
  5. autorytet
  6. niedostępność

5 zjazd – samoocena

  • samoocena – afektywna reakcja człowieka na samego siebie
  • udało się = przypadkowość, zamiast tego: zrobiłam to, wykonałam, zapracowałam = sprawczość

6 zjazd – motywacja

  • Michael Jordan ” Nic nie jest podawane na tacy – każdy zawsze trafia na jakieś przeszkody po drodze. Kiedy się pojawiają, zastanów się jak je pokonać, a nie myśl o tym, że to już koniec drogi.”
  • prof. Strelau 2000 „mechanizmy odpowiedzialne za uruchamianie, ukierunkowanie, podtrzymywanie i zakończenie zachowania”
  • 3 etapy i 3 momenty krytyczne : start, kontynuacja, koniec

7 zjazd – przywództwo

  • przywództwo – to proces wywierania wpływu; przywódca współpracuje z ludźmi aby pomóc im w realizacji ich celów, a także  celów firmy
  • 3 kompetencje przywódcy: 1) diagnoza 2) elastyczność 3) współpraca dla wyników
  • „Prawdziwy lider to człowiek, który w momencie próby sam stanie na ringu i udźwignie ciężar sytuacji. Tkwi w nim siła i ludzie to wiedzą.”

8 zjazd – budowanie zespołu

  • konformizm – utrata pewnych zachowań w imię grupy
  • koło konfliktu More’a : konflikt interesów (zaspokajanie własnych interesów), relacji (błędne postrzeganie, stereotypy, zła komunikacja), danych (odmienna interpretacja informacji, brak informacji, złe rozumienie), wartości (różnice w stylu życia, wartościach, nie podlega negocjacji, tzw „zgoda na niezgodę”), strukturalny (zły podział ról, obowiązków, zły układ struktury firmy)

9 zjazd – samokontrola i samoregulacja

  • samokontrola – zamierzona i dowolna zmiana własnych reakcji
  • samoregulacja – wysiłek ukierunkowany na zmianę własnych reakcji – sprawowanie samokontroli
  • wyczerpywanie woli – spadek zdolności do samokontroli w następstwie niedawnego jej sprawowania
  • prekonteplacja – brak uświadomienia sobie, że masz problem
  • pętla nawyku: impuls-> zwyczaj-> nagroda
  • jak przerwać nawyk? 1. zidentyfikuj zwyczaj; 2. eksperymentuj z nagrodami; 3. wyizoluj wskazówkę; 4. miej plan
  • wskazówka np czas, lokalizacja, emocje, ludzie
  • MODEL GROW: 1. CELE (co chcesz osiągnąć?), 2. RZECZYWISTOŚĆ (jak sytuacja wygląda teraz?), 3. OPCJE (jakie masz możliwości?), 4. WYBÓR (co wybierasz?)
  • wyznaczanie celu -> model OTIUM – O – okazja , T – czas, I – istotność/ważność, U – pilność, M – zasoby

10 zjazd – ja w zmianie

  • fazy zmiany : wyparcie, opór, próba, adaptacja

 

To jest naprawdę mega wielki skrót. Po każdych zajęciach dodatkowo wysyłane są materiały. Podczas zajęć jest dużo ćwiczeń, testów. Ale najważniejsze testy są na początku i na końcu. Test DINEMO i INTE. Wypełnia się je na pierwszych i na ostatnich zajęciach i sprawdza się tym samym jak zmieniła się Twoja inteligencja emocjonalna. 🙂 U mnie się poprawiła 😉 ale zdecydowanie jest nad czym jeszcze pracować 😉

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *